Daca in urma cu cativa ani intrebarea legata de importanta social media pentru dezvoltarea afacerii era rar pusa, acum este pe buzele oricui inca de la inceput. Este astazi acceptat faptul ca social media trebuie sa faca parte din marketingul si PR-ul oricarei afaceri.

Sa clarificam intai cateva aspecte legate de conceptul de social media. Sunt instrumente care genereaza costuri foarte scazute in momentul utilizarii si reprezinta o combinatie intre tehnologie si interactiune sociala prin intermediul cuvintelor si imaginilor. Cateva dintre aceste instrumente tipice de care cu siguranta ati auzit sunt Twitter, Facebook, MySpace si Youtube.

In Raportul de Sfarsit de An 2013 al Social Media Examiner arata ca importanta marketingului prin social media a crescut uimitor: 86% din specialistii de marketing au afirmat ca social media este foarte importanta pentru afacerea lor, iar 89% sunt de parere ca principalul beneficiu al marketingului prin social media a fost cresterea expunerii si vizibilitatii afacerii lor. Beneficiile majore care au fost mentionate:

  • Cresterea expunerii si vizibilitatii
  • Cresterea traficului
  • Crearea unui mediu de “fani” loiali
  • Cresterea parteneriatelor afacerii
  • Cresterea vanzarilor si diminuarea costurilor de marketing

 

Social media – elementul care schimba jocul

Este evident ca social media va continua sa fie elementul cu un impact semnificativ al specialistilor de marketing si proprietari de afaceri si in anul 2014 – acestia au posibilitatea sa comunice la un nivel personal cu publicul tinta zi de zi, lucru care se poate observa in marketing, servicii pentru clienti, vanzari si alte componente ale unui business. Este din ce in ce mai pregnanta diferenta de succes pe care o au afacerile care folosesc social media intr-o maniera ad-hoc, informala, si cele care au o strategie gandita si planificata.

Facebook este in continuare leader de piata printre retele de social media si continua sa creasca. Ultimele date:

  • 1,26 miliarde de utilizatori
  • 1,23 miliarde de utilizatori activi cel putin o data pe luna si 945 milioane de utilizatori ai aplicatiei pentru mobil
  • Doar in SUA sunt 128 milioane de utilizatori activi zilnic

Pe locul doi se situeaza Google+ cu putin peste 50%, in timp ce Facebook domina cu 70%. Trebuie retinut insa ca in momentul crearii unui cont de Gmail este obligatorie si creerea unui cont de Google+, ceea ce ridica procentele retelei de socializare.

LinkedIn este in continuare cea mai importanta retea business de socializare si continua sa aiba un trend ascendent, insa nu in ritmul Pinterest, Google+ sau Twitter.

Pinterest este reteaua sociala cu cea mai rapida crestere in acest moment, in ultimele 12 luni inregistrand o creste de 88%.

Factorii cheie care trebuie urmariti in promovarea prin social media in 2013 si 2014, conform Global Web Index:

  • Aplicatia pentru mobil (smartphone) – numarul persoanelor care au acces la internet de pe mobil sau smartphone a crescut cu 60.3% la 818 milioane in ultimii 2 ani.
  • Segmentarea publicului tinta in functie de varsta –  grupul demografic cu cea mai mare rata de crestere a conturilor de Twitter este cel intre 55 si 64 de ani, pentru Facebook si Google+ intervalul este 45-54 de ani, cu o crestere de 46%, respectiv de 56%.

Dezavantajul  promovarii prin social media, daca ii putem spune asa, este faptul ca trebuie integrata in rutina zilnica ca sa se poata intradevar vedea si cuantifica rezultatele.

Perceptia ca promovarea prin social media ar fi utila doar in cazul unui business de dimensiuni mici nu poate fi mai eronata, enumeram doar cateva din companiile care utilizeaza cu succes social media: Absolut Vodka prin online video pe Youtube si pagina Facebook pentru fanii Top Bartender, BMW utilizeaza Facebook pentru a promova serii de masini, si chiar Barack Obama care a folosit Twitter in campania prezidentiala, am zice noi cu succes.

Concluzia pe care dorim sa o prezentam este ca utilizarea social media a devenit extrem de frecventa si de importanta, si mai jos sunt cateva dintre telurile le putem indeplini:

  • Oferirea unei identitati pentru produsele si serviciile oferite, dar si pentru business
  • Expunerea businessului si produselor unui grup tinta de persoane care pana in acest moment nu au avut contact cu ele
  • Social media creeaza senzatia ca businessul este “real” pentru clientii noi si ofera informatii personalizate, nu informatii standard despre ultimele produse si oferte